Gradsko kazalište lutaka iz Rijeke gostovalo je u našoj školi 3. i 4. listopada 2023. godine u sklopu hvalevrijednog projekta „Ruksak (pun) kulture“ koji je, prije deset godina, nastao kao plod zajedničke suradnje Ministarstva kulture i medija i Ministarstva znanosti i obrazovanja. Cilj projekta je približiti umjetnost i kulturu djeci i mladima, razvijati njihovu kreativnost, senzibilizirati ih za područja umjetnosti i kulture, a u hrvatskim vrtićima i školama provode ga stručnjaci: književnici, glumci, likovni, plesni i kazališni umjetnici. Od početka provedbe ovog programa naša škola iskazivala je interes te smo odabrani kao domaćini po treći put.

Drage goste iz Rijeke u matičnoj školi pozdravio je ravnatelj Ivan Sladojević, a nakon toga su im učenici koji pohađaju i Glazbenu školu „Lovro pl. Matačić“ u Omišu uputili i note dobrodošlice. Zvucima violine predstavila se Léa Mercier, učenica šestog razreda, gitaru je odsvirala njezina razredna kolegica Lucija Kovo, a na kraju pozdravnog dijela uvodnog programa počašćeni smo i skladbom na harmonici u izvedbi Mihovila Vuletića, učenika četvrtog razreda.

Poslije ovako divnog uvoda naših učenika, predstavili su nam se glumci GKL Rijeka svojim umjetničko-edukativnim programom „Lutkofor“, osmišljenim za niže razrede osnovne škole, a koji u sebi objedinjuje lutkarsku predstavu kao umjetnički lutkarski program te edukativno-interaktivni dio koji podrazumijeva kazališno-lutkarsku radionicu s učenicima. Riječ je o inovativnom projektu kojim glumci djeci približavaju lutkarsku umjetnost na način da ih izravno i kroz kazališni izričaj podučavaju nastajanju lutkarske predstave, a onda učenici sami, vlastitim radom kreiraju predstavu i sve što je za nju potrebno.

Glumci lutkari, Aleksandar Đaković i Petra Vučković, svojim dinamičnim nastupom, promjenama glasova, interaktivnom izvedbom, punom smijeha i dinamike, uveli su nas u čarobni svijet lutaka te nam uvjerljivo dočarali proces nastajanja lutkarske predstave Tri praščića.

U ovom programu, uz glumce lutkare, kao dio tima sudjelovali su i inspicijent Igor Kondić  te Serđo Dlačić, upravitelj tehnike.

Učenici su imali priliku upoznati se s osnovnim kazališnim i lutkarskim pojmovima te sa svima koji sudjeluju u određenoj predstavi: inspicijentom koji je zadužen za sve tijekom predstave, dramaturgom koji uprizoruje tekst, redateljem koji postavlja scenu, štriha – izbacuje višak teksta i dijeli uloge, tehnologom koji izrađuje lutke, glumcima lutkarima, skladateljem, scenografom i drugima.

Učenici su mogli čuti i za najpoznatije vrste lutaka poput marionete, ginjole, javajke i bunraku lutke.

U drugom dijelu programa, učenici su sudjelovali u likovno-kazališnoj radionici koju je vodila tehnologinja Marija Volkmer. Cilj radionice bio je osmisliti, pripremiti i izvesti predstavu Tri praščića u kojoj djeca gledatelji, uz pomoć svih navedenih, postaju sustvaratelji predstave. Svoju kreativnost učenici su pokazali izrađivanjem lutaka tri praščića i vuka, kućica od različitih materijala, osmišljavanjem uvodne pjesme i prigodne koreografije, uvježbavanjem teksta za izvođenje, a svoju ulogu uvježbali su i mali voditelji.

Da bi sve bilo kao u „pravom“ kazalištu, gledatelji su trebali napustiti školsku dvoranu kako bi naši mali glumci lutkari mogli imati generalnu probu, a ulazak na predstavu bio je moguć samo uz ulaznice koje su izradili sami učenici.

Učenička predstava Tri praščića zasluženo je nagrađena velikim pljeskom.

Svoje dojmove učenici su i zapisali, a ovo su samo neki od njih:

Meni se predstava jako svidjela. Iznenađena sam glumcima koji su bili koncentrirani i smiješni. Imali smo čak i radionicu. Ja i moje prijateljice izrađivale smo lutke praščića. Na kraju su moji prijatelji odglumili lutkarsku predstavu. Želim da  nam glumci opet dođu u goste!

Petra Bogdanović, 3. razred

Svidjelo mi se kad sam glumio vuka. Bio sam iznenađen kako sam dobro glumio. Ovaj dan mi je najdraži i nikad ga neću zaboraviti.

Toma Miličević, 4. razred

Bilo mi je zanimljivo zato što je predstava bila smiješna i vesela. Bilo mi je zadovoljstvo sudjelovati u predstavi Tri praščića i glumiti. Osjećao sam se ponosno i sretno kad je predstava završila.

Petar Šaškor, 4. razred

Po završetku „Lutkofora“ učiteljice su dobile pripremljene radne listiće za učenike koji su sadržajno vezani uz kazalište i „kazališni abecedarij“. Ovaj inovativni i kreativni pristup omogućio je učenicima lakše svladavanje kazališnih pojmova, a možda će i neke nove male gledatelje privući u lutkarsko kazalište.

Jasminka Mladinov, prof.

Skip to content